Studie+

Gråt/sort vindue når PDF-fil skal vises i Internet Explorer

Løsningsforslag når Internet Explorer ikke kan vise PDF-filer.

PDF-fil vises ikke

Siden først i oktober har vi modtaget flere henvendelser om, at man ikke kan se PDF-filer, når man benytter Internet Explorer. Fx efter man har bestilt et bevis eller når man vil se en fil i UBOX.

Det skyldes desværre en fejl i Acrobat Reader, som UDDATA ikke kan rette, og som optræder andre steder end i UDDATA+.

UDDATA kan ikke selv fremprovokere fejlen, men på Adobes hjemmeside findes flere forslag til at løses problemet.

 

Tjek indstilling i Acrobat Reader

 

  • Åben Acrobat Reader på din PC
  • I menuen vælges ”Rediger” og derefter ”Indstillinger”
  • Vælg kategorien ”Sidevisning”. Sørg for at der er sat flueben i ”Vis store billeder”
    acrobat-store-billeder
  • Klik OK

Tilføj www.uddataplus.dk som sikkert sted i Internet Explorer

  • Åben Internet Explorer
  • Vælg “Funktioner” i menuen og derefter punktet “Internetindstillinger”
  • På fanen “Sikkerhed” klikkes på “Pålidelige websteder” og derefter på knappen “Websteder”
    ie_paalidelige
  • Tilføj webstedet “https://www.uddataplus.dk”
    ie_tilfoj_uddataplus
  • Klik “Luk”

Det kan være nødvendigt, at genstarte PC inden det virker.

 

Den sikre – men omstændige – løsning

Nedenstående arbejdsgang virker altid:

  1.  Brug Chrome browseren til UDDATA+
  2. Når et bevis/en vejledning skal udskrives i duplex (på begge sider af papiret) skal man:
    a. Gemme PDF-filen på den lokale PC
    b. Efterfølgende åbne den i Acrobat Reader
    c. Udskrive den fra Acrobat Reader
    d. Slette PDF-filen fra PC’en